Concurs proiecte
Cine poate aplica pentru finanțare ?
Persoanele care au finalizat cursul
„Manager de întreprindere socială”
în cadrul proiectului
Persoanele care au finalizat cursul
„Manager de întreprindere socială”
în cadrul proiectului
Persoanele care au domiciliul în regiunea Centru și intenționează să înființeze o întreprindere socială în mediul urban din Regiunea Centru.
Persoanele care au domiciliul în regiunea Centru și intenționează să înființeze o întreprindere socială în mediul urban din Regiunea Centru.
Persoanele care NU au calitatea de asociat majoritar în structura altor întreprinderi (la data semnării contractului de subvenție)
Persoanele care NU au calitatea de asociat majoritar în structura altor întreprinderi (la data semnării contractului de subvenție)
Februarie 2025- Martie 2025
Concurs planuri de afaceri
Ajutor de minimis de până la
100.000 euro
Cofinanțare proprie
de minim 10%
Minim 7 locuri de muncă create
Norma de lucru min. 4 ore/ zi
În cadrul proiectului StartActivSocial Centru vor fi selectate 132 de persoane în grupul țintă al proiectului, persoane care vor beneficia de cursuri gratuite de formare profesională și de perfecționare. Persoanele selectate pentru a face parte din grupul țintă vor avea posibilitatea să obțină o finanțare pentru înființarea de întreprinderi sociale, prin participarea la un concurs de planuri de afaceri. Suma acordată fiecărui plan de afaceri câștigător este de până la 100.000 euro.
Finanțarea pentru implementarea planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectului, acordată în baza contractului de subvenție, reprezintă ajutor de minimis. Acesta va fi acordat în maximum 3 tranșe, în funcție de opțiunea exprimată de beneficiar în planul de afaceri, din care prima tranșă va reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială.
Concurs de proiecte
Sursa de finanțare
Concursul de Planuri de afaceri este organizat în cadrul proiectului StartActiv în economia socială în mediul urban din Regiunea Centru, cod SMIS 311647, finanțat prin Programul PEO, Apelul PEO/103/PEO_P4/OP4/ESO4.1/PEO_A52 Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban – Regiuni mai putin dezvoltate’
Schema de ajutor de minimis aprobată prin Ordinul MIPE nr. 5702/2023.
Obiectiv
Finanțarea a 21 de întreprinderi sociale*) noi
*)Statutul de întreprindere socială se recunoaște prin dobândirea unui atestat de întreprindere socială, în conformitate cu Legea nr. 219/2015 privind economia socială:
- acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
- alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;
- se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi și administratori asigurând niveluri de salarizare/remunerare echitabile, între care nu pot exista diferențe care să depăşească raportul de 1 la 8.
Administrator schemă de minimis
RomActiv Business Consulting SRL
Tipul apelului
Prezentul apel este de tip competitiv, cu termen limită de depunere
Depunere Planuri de afaceri: martie – aprilie 2025
Depunerea Planuri de afaceri se va face exclusiv pe portalul www.c.start-activ.ro
Alocare financiară
Bugetul total alocat pentru finațarea a 21 planuri de afaceri: 2.100.000 euro
Cuantum finanţare
FINANȚARE NERAMBURSABILĂ PLAN DE AFACERI:
Valoare maximă ajutor de minimis: 100.000 euro / plan de afaceri
Confinanțare proprie: min. 10% din valoarea ajutorului de minimis
Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică.
Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 Euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost).
Solicitanți eligibili
Persoane care îndeplinesc următoarele condiții:
- Tineri cu vârsta între 30 și 35 ani, indiferent de statutul pe piața muncii (inclusiv angajați)
- Persoane fără loc de muncă (studenți, șomeri, grupuri dezavantajate) cu vârsta între 18 și 64 ani
- Domiciliul stabil în regiunea Centru
- Minim studii liceale absolvite cu diplomă de bacalaureat
Pot participa la concursul de Planuri de afaceri doar persoanele care au finalizat cursul Manager de întreprindere socială, cod COR 112036 în cadrul proiectului.
Cursul de Manager de întreprindere socială se desfăsoară online, are o durată de 180 ore și este certificat MMPS.
Activități neeligibile
Schema de ajutor de minimis NU se aplică:
- ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European
- ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
- ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
(ii) atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
- ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de cele importate;
ajutoarelor acordate pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri
Durata Contractului de subvenție
Durata de implementare a Planului de afaceri este de min.14 luni, dar nu mai mult de 18 luni.
Durata de sustenabilitate este de 7 luni.
Obligațiile beneficiarului de minimis
- Înființarea unei întreprinderi sociale în mediul urban din Regiunea Centru
- Obținerea atestatului de întreprindere socială în max. 4 luni de la semnarea Contractului de subvenție
- Funcționarea întreprinderii sociale pe o perioadă de 21 luni (min. 14 luni implementarea Planului de afaceri + min. 7 luni perioada de sustenabilitate)
- Crearea a min. 7 locuri de muncă, cu norma de lucru de min. 4 ore/zi, pe perioada nedeterminată
Locurile de muncă vor fi ocupate în max. 4 luni de la semnarea Contractului de subvenție
Persoanele angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod obligatoriu, domiciliul în regiunea Centru.
În cazul în care în perioada menționată locul/locurile de muncă create în cadrul întreprinderilor nou înființate se vacantează, beneficiarul de ajutor de minimis va avea un termen de maxim 30 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacante, păstrând numărul și tipul acestora.
- Mentinerea locurilor de muncă create min. 21 luni (min. 14 luni implementarea Planului de afaceri + min. 7 luni perioada de sustenabilitate)
- Utilizarea subvenției exclusiv pentru atingerea scopului si obiectivelor pentru care a fost acordată
- Păstrarea echipamentelor și a bunurilor achiziționate din finanțare până în decembrie 2029.
Cheltuieli eligibile
Cheltuieli eligibile directe care intră sub incidența ajutorului de minimis:
- Cheltuieli cu salariile personalului nou angajat
- Venituri asimilate salariilor pentru experți proprii/ cooptați
- Contribuţii sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi angajatori)
Valoarea cheltuielilor salariale bugetate la nivel de plan de afaceri nu poate depăși 216.000 RON
- Cheltuieli cu deplasarea personalului întreprinderilor sprijinite:
- Cheltuieli pentru cazare
- Cheltuieli cu diurna personalului propriu
- Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi, gară, autogară sau port și locul delegării ori locul de cazare, precum și transportul efectuat pe distanța dintre locul de cazare și locul delegării)
- Taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării
- Cheltuieli aferente diverselor achiziții de servicii specializate, pentru care beneficiarul ajutorului de minimis nu are expertiza necesară
- Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile, alte cheltuieli pentru investiţii necesare funcţionării întreprinderilor
- Cheltuieli cu închirierea de sedii (inclusiv depozite), spații pentru desfășurarea diverselor activități ale întreprinderii, echipamente, vehicule, diverse bunuri
Pentru închirierea de spaţii plafonul maxim eligibil este de 75 lei/mp/lună, fara TVA.
- Cheltuieli de leasing fără achiziție (leasing operațional) aferente funcționării întreprinderilor (rate de leasing operațional plătite de întreprindere pentru: echipamente, vehicule, diverse bunuri mobile și imobile)
Pentru leasingul operațional de autovehicule plafonul maxim eligibil este de 200 lei/zi, inclusiv TVA.
- Utilităţi aferente funcţionării întreprinderilor
- Servicii de administrare a clădirilor aferente funcţionării întreprinderilor
- Servicii de întreţinere şi reparare de echipamente şi mijloace de transport aferente funcţionării întreprinderilor
- Arhivare de documente aferente funcţionării întreprinderilor
- Amortizare de active aferente funcţionării întreprinderilor
- Cheltuieli financiare şi juridice (notariale) aferente funcţionării întreprinderilor
- Conectare la reţele informatice aferente funcţionării întreprinderilor
- Cheltuieli de informare şi publicitate aferente funcţionării întreprinderilor
- Alte cheltuieli aferente funcţionării întreprinderilor
- Prelucrare de date
- Întreţinere, actualizare şi dezvoltare de aplicaţii informatice
- Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste de specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic
- Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare
Cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare
Cheltuieli neeligibile
Tipuri de cheltuieli care nu sunt eligibile:
- Taxa pe valoarea adaugată deductibilă, potrivit legislației naționale în domeniul fiscal, aferentă cheltuielilor eligibile;
- Contribuția în natura;
- Achiziția de echipamente și autovehicule sau mijloace de transport second-hand;
- Cheltuielile cu achiziționarea de vehicule de transport rutier de mărfuri;
- Amenzi, penalități și cheltuieli de judecata și cheltuieli de arbitraj;
- Cheltuielile cu fabricarea, prelucrarea și comercializarea tutunului și a produselor din tutun;
- Achiziționarea de infrastructuri, terenuri și bunuri imobiliare;
- achiziţia de echipamente/utilaje/vehicule care funcţionează pe bază de combustibili fosili, inclusiv utilaje mobile non rutiere de tipul buldozere, excavatoare şi alte utilaje, autopropulsate de motoare care folosesc arderea combustibililor fosili.
- achiziția de sisteme noi /părți componente/ înlocuirea sistemelor de încălzire cu ardere pe bază de combustibill fosili şi achiziția de sisteme noi/părţi componente/ înlocuirea sistemelor de încălzire cu ardere pe bază de gaz.
Orice alte cheltuieli care nu sunt incluse în categoriile de cheltuieli eligibile detaliate anterior, care depășesc plafoanele stabilite prin prezenta metodologie ghidurile specifice sau prin instrucţiuni speciale care vizează instituirea de plafoane specifice unor anumite categorii de cheltuieli.
Punctaj suplimentar
Vor primi punctaj suplimentar Planurile de afaceri care:
- prevăd o cofinanțare proprie mai mare de 10% din valoarea sprijinului financiar primit.
- propun măsuri ce vor promova contribuția la competențe și locuri de muncă verzi și economia verde
propun măsuri concrete ce țin de nediscriminare în raport cu proprii membri, angajați, furnizori, clienți și parteneri.